Bank – så funkar det

Skaffade bankkonto i dag, Bank of America blev det. Främst för att deras studentkonto var gratis och det låg en bank i närheten. Fick därmed mina första egna checkar. Året är 2008.

Bankmannen var nästan ursäktande i sina förklaringar av hur saker och ting funkade och undrade om jag tyckte det kändes stenålders, med tanke på hur det fungerar i resten av västvärlden. Stenålders, jo tack. Var tvungen att svara på några kontrollfrågor, precis som när man skaffar ett webmailkonto, ”what is your mother’s maiden name” och någon till. I fall jag skulle vilja använda deras telefonservice. Jag fick förvisso en pinkod till visakortet och ett lösenord till internetservicen (där jag i allafall kan flytta pengar mellan sparkonto och checkkonto), men det gick inte att sammankoppla olika tjänster hur som helst.

Lönen kommer i form av lönecheck två gånger i månaden och jag måste till banken varje gång för att sätta in pengarna på kontot. Därefter tar det ett par dagar innan pengarna finns att tillgå, förutom hundra bucks som petas in på en gång.

Imorn torsdag är det Thanksgiving och vi köra ett litet minifirande, några svenskar och amerikaner. Dagen efter är det årets största shoppingdag, då julhandeln drar igång på riktigt med affärer som öppnar redan vid 5 på morgonen. Jag vet vad jag inte ska göra på fredag, helt enkelt. Nu ska jag se om ugnen går att använda så jag kan slänga in min vegetariska Jansson.

5 Svar to “Bank – så funkar det”


  1. 1 Leo november 26, 2008 kl. 11:58 e m

    Akta dig för BoA, de kommer att skinna dig på alla möjliga små avgifter.

  2. 2 amerikatt november 27, 2008 kl. 12:03 f m

    Ja.. jag misstänker det.. till och med bankkillen varnade för avgifter här och där.

  3. 3 Pappa november 27, 2008 kl. 11:10 f m

    åka till månen för c.a 40 år sedan fixade de. men smidiga rutiner pengar klarar de fortfarande inte.

  4. 4 Andreas Ehn december 14, 2008 kl. 7:25 e m

    Det där med lönecheckar beror iofs på att din arbetsgivare är stenålders. Redan nådens år 2005 hade vi direct deposit på BEA, precis som i Sverige, förutom att det var mycket mer pengar som depositades direct.

  5. 5 ogo december 17, 2008 kl. 10:32 e m

    Andreas, det är väldigt vanligt att köra med direct deposit för ”riktiga” anställda, men att dela ut checkar till ”contractors” (alla timavlönade, såsom interns etc). Tror det är delvis skattetekniskt, delvis lathet.

    Linda, ifall BoA ger dig nån knäpp avgift så går det 9 gånger av 10 att få den hävd bara genom att prata med dem. Varje gång de försöker på mig så knatar jag in på något bankkontor och säger typ ”could you waive this fee?” och det går typ alltid bra. Men det suger att man måste barnvakta dem hela tiden.


Lämna en kommentar




Nyflyttad från Stockholm till Hongkong.

Längre bak i bloggen detsamma från Stockholm till San Francisco och från San Francisco till Stockholm.

En blogg om att bo utomlands, om Kina, om USA, om att resa, om träning och lite vad som helst.